fbpx

De 5 belangrijkste redenen die ons klanten vertelden waarom afvallen niet lukte.

De 5 belangrijkste redenen die ons klanten vertelden waarom afvallen niet lukte.

Vele vrouwen herkennen het gevoel dat ze graag nog eens een broek van vroeger willen dragen die ze in de kast zien hangen, 
of tijdens de solden een prachtig kleedje zien hangen. 

Maar het past hen niet meer.

Vooral na de feestdagen, waar we goed hebben gegeten, valt het gevoel ons extra zwaar en maken we ons goede voornemen: “dit jaar ga ik op dieet”.

Hiervoor gaan we als snel de chocolaatjes bij de koffie achterwege laten en onze lunch vervangen door een slaatje. 

Of we gaan speciale maaltijden klaarmaken waarvoor we 3 uur in de keuken staan.  Die sociale gelegenheden gaan we meteen ook vermijden om niet in de verleiding te komen. 

Maar ondanks alles, merken we dat het niet snel genoeg gaat en onze motivatie keldert.

De Fitness, daar moeten we zijn. Om dan geïntimideerd te worden door alle toestellen en oefeningen, omdat ze geen idee hebben wat ze nu juist moeten doen.

 De volgende stap is denken aan een personal trainer, en daar zijn de onrealistische foto’s, de te complexe uitleg die ze graag geven of als ze de clichés horen zoals: “ je maakt teveel excuses” of “ je eet niet ‘clean’ genoeg”, “je moet elke dag in de fitness staan” …

En daar gaan ons goede voornemens…  Herkenbaar nietwaar? 

Voel je gerust niet alleen, want dit is zowat het startverhaal van de meeste van onze klanten. 

Het goede nieuws die we kunnen brengen is alleszins: 

je kan wel degelijk afvallen met succes EN alles leefbaar houden!

Maar HOE DAN?

Wel al 8 jaar lang gaan we altijd heel diep in gesprek met onze klanten tijdens hun interviews. 

Om te weten hoe we iemand moeten helpen, moeten we ook wel weten wat er speelt, wat iemand reeds allemaal geprobeerd heeft en vooral wat hun struikelblokken waren.
Want die willen we uiteraard ten allen tijde vermijden. 

En we kregen enkele verrassende verhalen waar wij toen als personal trainer zelf niet bij stil stonden.

1. Het “gezond eten om af te vallen“ is niet combineerbaar met werk / gezin.

We willen gezond gaan eten om af te vallen, maar plots moeten we elke dag 2 verschillende maaltijden gaan klaarmaken: 

1 voor onszelf en 1 voor de rest van het gezin. En wie heeft daar steeds de tijd voor?

 Daar komt nog eens bij dat we een lunch moeten voorzien, want op het werk kan je enkel een broodje bestellen met veel te veel mayonaise die ons dik gaat maken.

Je besteedt dus extra veel tijd in de keuken, moet het huishouden dan in sneltempo gaan doen, minder tijd met kids en.of partner, enzovoorts.

Hierdoor stijgt de stress en boem, de weegschaal gaat omhoog in plaats van omlaag! Om helemaal gek van te worden.

Wel dan word je helemaal gek als ik je zeg dat dit helemaal niet hoeft. Je kan afvallen op een dieet van M&M’s of McDonalds. 
Gezond is het niet, maar het kan wel 😀

Zolang je gevarieerd eet en je verbrand meer calorieën dan je eet, kan je eigenlijk eten wat je wilt: steak, frieten, mayonnaise, spaghetti, brood, …

burger

2. Ons sociaal leven lijdt er onder

We gaan afvallen!
 Maar dan komen alle vragen van familie, kinderen, collega’s, enz. om eens samen iets te gaan drinken, een frietje te gaan eten of een glaasje te gaan drinken. 

NEE, WE MOGEN NIET!

En dan ga je je plots gaan afvragen of je dit zo je ganse leven moet volhouden. 

Komaan, wie wil dat nu? 

Nee dat zien we doorgaans niet zitten en daar zijn de eerste barsten in onze motivatie al. 

En bij elke vraag die we krijgen worden ze groter en groter. Maar afvallen zonder deze zaken te laten, kan dat wel?

Natuurlijk wel. Je hoeft deze zaken niet te laten, zolang je ze juist weet in te plannen, te compenseren of gewoon er van te genieten.

Eet je eens een dag hoger in calorieën dan heb je 2 opties. Je gaat deze calorieën gaan compenseren gedurende de volgende 6 dagen en dan heb je weer een mooi weekgemiddelde, 

of je geniet er van en beseft dat als je vanaf de dag erna weer gewoon eet zoals ervoor, je gewoon 1 dag laten je droomgewicht gaat bereiken. Want geef nu toe, zo een drama is dit ook niet he 😀

3. 2 uur per dag in de fitness gaan staan, wie heeft daar nu tijd voor?

De meeste vrouwen hadden het idee dat ze bijna dagelijks 2 uur lang in de fitness moesten gaan staan om af te vallen.

Wel zelfs als personal trainer zou ik hier al tegen op kijken… Daar heeft de gewone mens geen tijd voor. 

Zeker als je dan nog eens “clean” moet eten, waarvoor je, zoals in punt 1, uren in de keuken moet staan.

Ja, die bekende mensen in de boekskes doen dat toch ook… Dat beweren ze inderdaad, maar het is ook hun job! 

Wees gerust, 3 dagen per week van maximaal 45 min, is meer dan voldoende om een schitterend resultaat te behalen.

P.s. Zou een voorgemaakt programma ideaal zijn voor jou? 
Een trainingsprogramma waar je 3 dagen per week, max 45 minuten hoeft te sporten,
en waarbij je nog eens dagelijks de keuze krijgt tussen thuis trainen of in de fitness? 
Kijk dan zeker eens naar ons “Never Skip a Snack” Programma. 
Sporten zal nog nooit zo eenvoudig geweest zijn!

4. Je gaat te weinig op de weegschaal staan

resultaat afvallen grafiek

Euh, de meeste geven net het omgekeerde advies, niet? 

Ja, want ons advies zou eigenlijk zijn: zet die stoute weegschaal in de hoek en laat die daar maar stof vangen.

Maar velen zijn toch nieuwsgierig en staan er af en toe eens op.
En dan zien ze dat getal en het is hoger dan vorige week… en dat is volkomen normaal.

Je eet namelijk nooit elke dag 100% dezelfde calorieën of zelfs 100% dezelfde zaken. 

Doe je dit wel, dan ben je waarschijnlijk al ten onder gegaan uit verveling.

Sommige voedingswaren bevatten nu eenmaal meer zout als een ander stuk voeding, zelfs al bevatten ze bijna gelijke calorieën. 

Neem nu als voorbeeld kip en tonijn. 

Stel, je eet vandaag exact hetzelfde als gisteren, alleen was het gisteren tijdens de lunch 100 gr kip en vandaag tonijn. 

Wel door het zout die tonijn bevat, zal je lichaam extra vocht vasthouden.

 Hierdoor ga je zwaarder aantonen op de weegschaal. 

Wil dat zeggen dat je verdikt bent? Nee, helemaal niet, want na enkele dagen vloeit dit weer weg en ben je weer mooi op gewicht.

Hoe ga je hier dan mee om? Wel als je jezelf echt wilt wegen, weeg je dan elke dag op hetzelfde moment, net na de 1e plaspauze bij het opstaan.

 Noteer deze gewichten en neem hiervan het weekgemiddelde. Doe hetzelfde voor de 2e week en ga kijken of je bent afgevallen van het gemiddelde van week 1 ten opzichte van week 2.

5. Jouw menstruatiecyclus keldert je motivatie

Eigenlijk zouden we dit onder punt 4 moeten brengen, maar het verdient wat extra aandacht!

Jouw menstruatiecyclus speelt een grote rol in je gewichtsverlies, maar niet in je vetverlies.
Net voor de menstruatie zal het hormoon progesteron een ander hormoon, aldosteron, gaan activeren. 

Deze zal de nieren stimuleren om vocht vast te houden. En verschiet niet, dit kan gerust 5 kg aan extra vocht zijn.

 Spijtig genoeg toont dit zich ook aan de weegschaal die weer omhoog gaat.
Maar hoe weet ik nu of ik vocht vasthoud of ben aangekomen? 

de menstruatie cyclus

Gouden regel:
druk even op je buik met je vinger en laat weer los. Indien het verkleurt en traag weer tot normaal komt, dan houd je vocht vast. 

Nu je de 5 voornaamste redenen kent waarom jij niet afvalt, 
kan jij hiermee rekening houden tijdens het afvallen. 

En wanneer er plots geen gewicht meer af lijkt te gaan,
denk dan zeker aan deze redenen en kijk of je daar ergens mee te maken hebt. 


Wil jij tips en tricks, gratis workouts 
of op de hoogte gehouden worden van nieuwe aanbiedingen op onze E-boeken of Personal Training? 

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.


We konden je spijtig genoeg niet inschrijven.Gelieve nogmaals te proberen
Je bent succesvol ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte