fbpx

5 trainingsfouten: hoe ze te vermijden en je fitnessdoelen te bereiken

Ben je het beu om dagelijks te sporten en op je voeding te letten, zonder resultaat te zien?

Enorm frustrerend! 

En wat erger is, is dat het heel vaak aan enkele veelgemaakte trainingsfouten ligt.
Hoeveel andere zaken je ook probeert, 
zonder deze fouten ter erkennen en op te lossen, wordt het heel moeilijk om jouw doelen te bereiken.

Maar geen (extra) stress. 
We overlopen ze snel en geven jou praktische tips om ze op te lossen.

Fout #1: Je voeding verwaarlozen

Ja, die klinkt simpel, niet waar? 
En toch is het nog de vaakst gemaakte fout die we tegenkomen. 

Je kan nu eenmaal je doel niet bereiken zonder je voeding. 

Maar we hebben het niet alleen over afvallen hier.
Nee.

Jouw voeding geeft je lichaam alle nodige bouwstenen om te herstellen, groeien, ….

Probeer je daarom te richten op een uitgebalanceerd dieet dat bestaat uit:

  • voldoende eiwitten (1 gram / kg lichaamsgewicht),
  • volle granen,
  • fruit
  • groenten
  • gezonde vetten

Vooral op de vetten wordt het vaakst een fout gemaakt. 
Mensen proberen steeds “light” te eten, 
maar ons lichaam heeft vetten nodig om de vitamines A, D, E, K op te nemen in het lichaam. 

Fout #2: Overtrainen zonder je lichaam de juiste rust te geven

Een andere veelgemaakte fout is overtraining,
of beter gezegd: te weinig rust!

Full Body Workouts, ze zijn opnieuw DE hype. 
Efficiënt in tijd, je traint je ganse lichaam in 1 keer, 
Ze zijn zo magisch dat ze zelfs jouw metabolisme boosten volgens sommigen.

Maar dagelijks een Full Body Workout doen is teveel van het goeie.

Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en spieren weer op te bouwen na (intensieve) trainingen. 
Het negeren van rustdagen kan leiden tot burn-out, vermoeidheid en zelfs blessures.

 

Geef prioriteit aan rust en herstel.

Neem rustdagen op in je trainingsplan en luister naar je lichaam. 

Streef naar ten minste één of twee dagen volledige rust per week
en doe nooit Full Body Workouts dag na dag. Rust minstens 1 dag ertussen.

Actief herstel, zoals licht stretchen of yoga, rustig wandelen, etc.
kan helpen om spierherstel te bevorderen en overtraining te voorkomen.

Fout #3: De juiste vorm en techniek

Oefeningen uitvoeren met een verkeerde vorm en techniek is niet alleen ineffectief, maar kan ook leiden tot blessures.

Maar teveel focussen op vorm en techniek kan jou ook tegenhouden. 

Wacht… WAT?

Teveel mensen focussen op kwaliteit over kwantiteit. 
Ze gaan te voorzichtig te werk en offeren zwaardere gewichten of meer herhalingen op onder het mom van “anders had ik een slechte vorm”. 

Het wordt te vaak gebruikt als excuus om niet zwaarder te sporten. 
Maar je moet nu eenmaal vooruitgang boeken,
anders wordt jouw lichaam niet meer uitgedaagd.
En zonder uitdaging ==> geen verbetering.

Ik wil hier wel duidelijk vermelden dat je niet op elke oefening te zwaar moet gaan, 
of met gevaarlijke gewichten moet gaan jongleren. 

Durf jezelf echter eens met een licht extra gewicht uit te dagen, 
of doe eens 30 seconden extra.
En je zal zien dat het misschien toch beter meevalt dan je eerst dacht.

Fout #4: Krachttraining verwaarlozen

Cardiotraining is essentieel voor de cardiovasculaire gezondheid,
maar het verwaarlozen van krachttraining is een veelgemaakte fout. 

Enkele voordelen van krachttraining:

  • helpt vetvrije spiermassa op te bouwen,
  • verhoogt het metabolisme door die extra spiermassa die zelfs in rust meer energie vraagt van het lichaam
  • verlaagt de kans op blessures. Deze spieren ondersteunen elkaar, waardoor je minder snel last hebt van de onderrug, etc.

Ga nu niet meteen de zwaarste powerlifting bewegingen gaan toevoegen aan je schema. 
Krachttraining is alles waarbij jouw spieren worden uitgedaagd. 
Denk daarbij ook aan springen, sprinten, bodyweight squats, etc. 
Je kunt vrije gewichten, machines, weerstandsbanden of zelfs je eigen lichaamsgewicht gebruiken.

Probeer twee tot drie keer per week iets van krachttraining toe te voegen aan je trainingsschema. 

En geen zorgen, je wordt niet plots mega gespierd zoals sommigen. 
Meestal gebruiken die andere “spiergroeiende methodes” 😉

 

Fout #5: Onrealistische doelen stellen

Het is normaal. We leven nu eenmaal in een Fast Pace -maatschappij.

  • Iets online bestellen, morgen in huis.
  • Maaltijden zijn klaar in 5 minuten.
  • Eten vooraf bestellen, zodat je niet hoeft te wachten,
  • Direct antwoord op berichten of mails dankzij de smartphone, 
  •  …

Allemaal voorbeelden van hoe we het gewoon worden dat alles snel moet gaan.
Hierdoor stellen we vaak onrealistische doelen of geven we onszelf een onrealistische periode om dat doel te bereiken.

Het werkt demotiverend werken en je geeft sneller op
of je saboteert je eigen doelen, ” want het heeft toch geen nu bij mij”.

Stel daarom SMART doelen:

Specific – Specifiek,
Measurable –
Meetbaar,
Attainable –
Haalbaar,
Relevant,
Time-bound – tijdgebonden.

Splits je uiteindelijke fitnessdoel op in kleinere, realistische mijlpalen.

Vier je vooruitgang onderweg, zodat je gemotiveerd en op koers blijft.

Onthoud dat consistentie de sleutel is tot het ontsluiten van jouw groei en vooruitgang. 

Het gaat er niet om onszelf elke dag tot het uiterste te drijven, maar om een duurzame balans te vinden die voor jou als individu werkt.
Onze slogan is niet voor niets: “Leefbaar resultaat behalen”

Ondanks je inzet en discipline is het echter net zo belangrijk om lief te zijn voor jezelf. 
Je bent tenslotte maar een mens en we hebben allemaal onze ups en downs.
Het is oké om tegenslagen of momenten van zwakte te hebben.

Het belangrijkste is hoe je op deze uitdagingen reageert.
In plaats van jezelf de schuld te geven van een gemiste training of toegeeflijk te zijn in zelfkritiek, oefen dan zelfcompassie en begrip. 
Laat het echter niet tot een dagelijks excuus evolueren. 

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs, gratis trainingsplannen of als eerste op de hoogte zijn als we kortingen uitdelen of nieuwe programma’s en E-books lanceren? 
Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief waar je soms eens een mailtje van ons in je mailbox zal ontvangen. 

Verwacht geen wekelijkse of dagelijkse mails zodat je ze beu wordt en dan een belangrijke mail over het hoofd ziet. 
Nee, zie je een mail van ons verschijnen? Dan is die zeker de moeite waard!

[mailpoet_form id="1"]